Your Company
Start Gårdar och Torp Historia Handelsbodar Företag Skolor Personer Länkar Kontakt

 

 

Gårdar A - B Gårdar C - D - E Gårdar F - G Gårdar H Gårdar I -J - K Gårdar L Gårdar M Gårdar N Gårdar O - P Gårdar R Gårdar S Gårdar T - U Gårdar V - W -X - Y Gårdar Å -Ä - Ö

Derbol

 

derbol

 

Derbol eller Derböl som det hette tidigare var utskeppningshamn för Brevens Bruk

Hamnen brukades fram till sjösänkningen, då den blev för grund för båttrafik.

 

engelbrecht

 

Hjulångaren Engelbrecht, byggd i Derböl 1837 och trafikerade Hjälmaren fran till 1847 på traden Örebro Stockholm.

Engelbrecht blev Hjälmarens flaggskepp med en salong för passagerare inredd med mahogny och smörmakerier, slipade glas och plysch.

Målningen av Prins Gustaf

 

 

Hjulångaren Engelbrecht


För de nödvändiga sjötransporterna av brukets produkter liksom av kalk från Karta kalkbruk ( som ägdes av C H Ankarsvärd )till ugnarna

och livsförnödenheter för manskapet lät friherre Anckarswärd 1833 vid sitt gods Carlslund i Närke tillverka en hjulångare,  Engelbrecht.
Fartygets dimensioner uppges vara följande, längd 56,5 fot, bredd 10,5 fot och djupgående 5,5 fot. Engelbrecht erhöll en 20 hästkrafters

oscillerande ångmaskin från Bergsunds mekaniska verkstad samt en stående tublänspanna.  ”Allt härvid torde hafva varit teoretiskt riktigt - - - men stora arbetsfel måste hafva ägt rum vid förfärdigandet, ty Engelbrecht gick alltid illa”, konstateras i en tryckt uppsats om ångbåtssjöfarten i Sverige före 1840.

  
Ångfartyget var såtillvida pionjär inom svensk sjöfart som Anckarswärd härmed började en ny form av
transportverksamhet, ordnad pråmtrafik. Förutom på resorna mellan Karta och Stockholm insattes fartyget även tre

gånger i månaden på regelbunden trafik mellan Stockholm och Örebro, samt vid vissa tillfällen mellan
Nyköping, Strängnäs och Stockholm. Vid samtliga resor medtogs förutom pråmlaster även passagerare. En salongsplats Örebro - Stockholm kostade 2 rdr 36 skilling banco, däcksplats 1 rdr 36 skilling banco. Efter att ha nyttjats vid Karta ett tiotal år såldes Engelbrecht samt sex av brukets uttjänta pråmar 1844 till Örebro fartygsbolag för att slutligen
efter några år skrotas (1847 i Skebäck). I handlingarna omtalas några år senare vid Karta endast en storbåt och tre pråmar samt efter 1858 två segeljakter, Frigga och Charlotta, som ombesörjde de för kalkbruket livsviktiga sjötransporterna.

 

Källa Cementa Carl-Henrik Ankarberg

.